۱۱ خاصیت شگفت انگیز زعفران

خواص زعفران – زعفران گرانترین ادویه در جهان است – با ۱ پوند (۴۵۰ گرم) بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد.

دلیل قیمت سنگین آن ، روش برداشت سخت آن است که تولید را پرهزینه می کند.

زعفران با دست از گل Crocus sativus برداشت می شود که معمولاً به عنوان “Crocus sativus” شناخته می شود.

در یونان سرچشمه گرفت ، جایی که به دلیل داروهای آن مورد احترام قرار گرفت. مردم برای تقویت میل جنسی ، تقویت روحیه و بهبود حافظه زعفران می خورند ( ۱ منبع قایل اعتماد ).

در اینجا ۱۱ مزیت چشمگیر سلامتی زعفران آورده شده است

۱- خواص زعفران – یک آنتی اکسیدان قدرتمند
زعفران حاوی انواع چشمگیر ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند – مولکول هایی که سلول های شما را در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

آنتی اکسیدان های زعفران قابل توجه شامل کروسین ، کروستین ، صفرانال و کائمپرفول ( منبع ۲ ) است.

کروسین و کروستین رنگدانه های کاروتنوئیدی هستند و مسئول رنگ قرمز زعفران هستند. هر دو ترکیب ممکن است دارای خاصیت ضد افسردگی ، از سلولهای مغزی در برابر صدمات پیشرونده ، بهبود التهاب ، کاهش اشتها و کاهش وزن کمک کنند ( منبع ۲، منبع ۳).

Safranal به زعفران طعم و عطر خاص خود را می دهد. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به بهبود خلق و خو ، حافظه و توانایی یادگیری شما و همچنین محافظت از سلولهای مغزی در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند (منبع ۴).

سرانجام ، کائمپرفول در گلبرگهای گل زعفران یافت می شود. این ترکیب با فواید سلامتی مانند کاهش التهاب ، خاصیت ضد سرطان و فعالیت ضد افسردگی در ارتباط است (منبع ۲، منبع ۵).

۲- خواص زعفران – ممکن است باعث بهبود روحیه و علائم افسردگی شود
زعفران ملقب به ادویه آفتاب است.

این نه فقط به دلیل رنگ مشخص آن بلکه به دلیل اینکه ممکن است به درخشان شدن شما کمک کند.

در یک بررسی از پنج مطالعه ، مکمل های زعفران در درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط مؤثرتر بودند (منبع ۶).

مطالعات دیگر دریافتند که مصرف ۳۰ میلی گرم زعفران روزانه به همان اندازه فلوکستین ، ایمی پرامین و سیتالوپرام – درمان های معمولی برای افسردگی است. علاوه بر این ، کمتر کسی عوارض جانبی زعفران را در مقایسه با سایر تیمارها تجربه کرد (منبع ۷، منبع ۸، منبع ۹).

از این گذشته ، گلبرگهای زعفران در برابر افسردگی خفیف تا متوسط مؤثر هستند.

در حالی که این یافته ها امیدوار کننده است ، قبل از اینکه زعفران به عنوان درمانی برای افسردگی توصیه شود ، مطالعات طولانی تر با مشارکت کنندگان بیشتر لازم است

۳- خواص زعفران – ممکن است دارای خواص ضد سرطان باشد
زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است ، که به خنثی کردن رادیکالهای آزاد مضر کمک می کند. آسیب رادیکال آزاد به بیماریهای مزمن مانند سرطان مرتبط است.

در مطالعات آزمایشی ، زعفران و ترکیبات آن نشان داده شده است که سلولهای سرطانی روده بزرگ را به طور انتخابی از بین می برد یا رشد آنها را سرکوب می کند ، در حالی که سلول های طبیعی را بی ضرر می گذارد.

این اثر همچنین در پوست ، مغز استخوان ، پروستات ، ریه ، سینه ، دهانه رحم و چندین سلول سرطانی دیگر اعمال می شود.

از این گذشته ، مطالعات آزمایشی نشان داده است که کروسین – آنتی اکسیدان اصلی زعفران – ممکن است سلولهای سرطانی را نسبت به داروهای شیمی درمانی حساس تر کند.

در حالی که این یافته ها از مطالعات آزمایشی امیدوار کننده است ، اثرات ضد سرطانی زعفران در انسان ضعیف است و تحقیقات بیشتری لازم است.

۴- خواص زعفران – ممکن است علائم PMS را کاهش دهد
سندرم قبل از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که علائم جسمی ، عاطفی و روانی را نشان می دهد که قبل از شروع دوره قاعدگی رخ می دهد.

مطالعات نشان می دهد که زعفران ممکن است به علائم PMS کمک کند.

در زنان ۲۰-۴۵ ساله ، مصرف ۳۰ میلی گرم زعفران روزانه در درمان علائم PMS ، مانند تحریک پذیری ، سردرد ، هوس و درد ، مؤثرتر از یک دارونما است.

یک مطالعه دیگر نشان داد که بوی ساده زعفران به مدت ۲۰ دقیقه باعث کاهش علائم PMS مانند اضطراب و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول شد.

۵- خواص زعفران – ممکن است به عنوان Aphrodisiac عمل کند
Aphrodisiacs مواد غذایی یا مکمل هایی هستند که به تقویت میل جنسی شما کمک می کنند.

مطالعات نشان داده است كه زعفران ممكن است دارای خاصیت آفرودزیازیك باشد – خصوصاً در افرادی كه داروهای ضد افسردگی مصرف می كنند.

به عنوان مثال ، مصرف ۳۰ میلی گرم زعفران روزانه در طی چهار هفته ، عملکرد نعوظ را بیش از یک دارونما در مردان با اختلال نعوظ مرتبط با ضدافسردگی بهبود داده است.

علاوه بر این ، تجزیه و تحلیل از شش مطالعه نشان داد که مصرف زعفران عملکرد نعوظ ، میل جنسی و رضایت کلی را بهبود می بخشد اما خصوصیات منی را نشان نمی دهد.

در خانمهایی که میل جنسی کم به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی دارند ، ۳۰ میلی گرم زعفران روزانه در طی چهار هفته ، درد ناشی از رابطه جنسی و افزایش میل جنسی و روانکاری را کاهش می دهد ، در مقایسه با دارونما.

۶- خواص زعفران – ممکن است اشتها و کاهش وزن ایجاد کند
میان وعده یک عادت رایج است که ممکن است شما را در بدست آوردن وزن ناخواسته در معرض خطر قرار دهد.

طبق تحقیقات ، زعفران با مهار اشتها باعث جلوگیری از تنقلات می شود.

در یک مطالعه هشت هفته ای ، زنانی که از مکمل های زعفران استفاده می کنند به طور قابل توجهی بیشتر احساس پر بودن میکنند ، کمتر از آن اسنک می خورند و وزن بیشتری نسبت به زنان گروه دارونما از دست می دهند.

در یک مطالعه هشت هفته دیگر ، مصرف یک مکمل عصاره زعفران به کاهش قابل توجهی در کاهش اشتها ، شاخص توده بدنی (BMI) ، دور کمر و کل توده چربی کمک کرد.

با این حال ، دانشمندان مطمئن نیستند که چگونه زعفران اشتها را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند. یک نظریه این است که زعفران روحیه شما را بالا می برد ، که به نوبه خود میل شما به میان وعده را کاهش می دهد.

۷ تا ۱۰- خواص زعفران – سایر مزایای سلامتی بالقوه
زعفران با سایر مزایای سلامتی که هنوز مورد مطالعه گسترده ای قرار نگرفته است پیوند خورده است:

ممکن است فاکتورهای خطر بیماری قلبی را کاهش دهد: مطالعات حیوانات و آزمایشگاهی نشان می دهد که خاصیت آنتی اکسیدانی زعفران باعث کاهش کلسترول خون و جلوگیری از گرفتگی رگ های خونی و شریان ها می شود.

ممکن است قند خون را پایین بیاورد: زعفران ممکن است سطح قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را افزایش دهد – همانطور که در مطالعات آزمایشگاهی و موش های مبتلا به دیابت مشاهده می شود.

ممکن است بینایی را در بزرگسالان مبتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) بهبود بخشد: به نظر می رسد زعفران بینایی را در بزرگسالان با AMD بهبود می بخشد و در برابر آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند ، که با AMD در ارتباط است.

ممکن است حافظه را در بزرگسالان مبتلا به بیماری آلزایمر بهبود بخشد: خواص آنتی اکسیدانی زعفران ممکن است باعث افزایش شناخت در بزرگسالان مبتلا به آلزایمر شود.

۱۱- خواص زعفران – به آسانی به رژیم غذایی شما اضافه میشود
در دوزهای کوچک ، زعفران دارای طعم و عطر لطیف است و به خوبی با غذاهای معطر مانند پائلا ، ریسوتو و سایر ظروف برنج جفت می شود.

بهترین راه برای جلب طعم بی نظیر زعفران خیساندن رشته ها در آب گرم – اما نه جوش – است. رشته ها و مایع را به دستور غذای خود اضافه کنید تا به یک طعم عمیق تر و غنی تر برسید.

زعفران در بیشتر بازارهای تخصصی به راحتی قابل تهیه است و می توان آن را به صورت رشته یا به صورت پودری خریداری کرد. با این حال ، بهتر است رشته ها را بخرید ، زیرا آنها تطبیق پذیری بیشتری به شما می دهند و احتمال زخمی شدن کمتری دارند.

اگرچه زعفران گران ترین ادویه در جهان است ، مقدار کمی از آن طول می کشد ، و شما اغلب در دستور العمل های خود به چیزی بیش از خرج کردن احتیاج نخواهید داشت. در حقیقت ، استفاده از زعفران بیش از حد می تواند به غذاهای شما طعم دارویی بیش از حد بدهد.

تهیه و ترجمه شده توسط مجله اینترنتی سیمین بانو

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Author:

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!